راهنمای استفاده از منابع کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی در نرم‌افزار ثنا

 | تاریخ ارسال: 1402/7/5 | 
 
1/ جهت ورود به سامانه کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد(ثنا) وارد لینک زیر شوید:

http://library.khu.ac.ir/

گزینه ورود به سیستم را انتخاب کنید:



گزینه ورود با احراز هویت مرکزی را انتخاب، وارد صفحه احراز هویت شده و بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد صفحه اصلی نرم‌افزار کتابخانه(ثنا) ‌شوید.

                                                                     

2/ جهت ورود به سامانه کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد(ثنا) وارد لینک زیر شوید:


https://my.khu.ac.ir/      

بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد پیشخوان خدمت شده، گزینه کتابخانه مرکزی را انتخاب نموده و وارد صفحه اصلی نرم‌افزار کتابخانه(ثنا) ‌شوید.

               


                                         

پس از ورود به صفحه اصلی نرم‌افزار کتابخانه(ثنا)، در قسمت جستجو، فیلد موردنظر را انتخاب نمائید:

فیلد کتابشناختی: جستجو در اطلاعات کتابشناختی منابع کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی؛
فیلد روی متن: جستجو در متن های دیجیتال ایندکس شده؛
فیلد بین کتابخانه ای: جستجو در کتابخانه های عضو سامانه ثنا؛
فیلد ثنا روی Google: جستجو در رکوردهای ایندکس شده در Google.



انتخاب فیلد جستجوی کتابشناختی:



فیلد آزاد: اگر این فیلد برای جستجو انتخاب شود، اطلاعات همه فیلدهای کتابشناختی که در صفحه ورود اطلاعات وجود دارد، بازیابی می شود. جالب است بدانید در این فیلد، می توانید چندین کلیدواژه را در کادر جستجو وارد کنید و از آنجاییکه برنامه آن‌ها را با هم AND می کند، باید منتظر باشید تا هر کدام از این کلمات، در هر جایی از اطلاعات کتابشناختی رکورد وجود داشته باشد.
عنوان: برای جستجو بر اساس عنوان مدرک از این فیلد استفاده می شود.
نویسنده: برای جستجو بر اساس نام نویسنده از این فیلد استفاده می شود.
موضوع: اگر موضوع مدنظر شماست باید از این فیلد استفاده نمائید.
شماره راهنما: هنگام انتخاب این فیلد، تعداد کادرهای آن به چهار بخش تقسیم می شود. عملگر استفاده شده در این فیلد، 'شروع شونده با' است. بدین صورت که مثلا اگر در اولین کادر از سمت چپ(رده اصلی)، QC تایپ شود، تمام مدارکی که شماره راهنمای آن‌ها با QC آغاز می‌شود را پیدا می کند. یا اگر در کادر دوم از سمت چپ(رده فرعی)، عدد 2543 را تایپ کنید در حالیکه در کادر اول(رده اصلی)، چیزی تایپ نکرده اید، تمام مدارکی که رده فرعی آن‌ها، 2543 است اعم از هر رده اصلی، و هر شماره کارتر، بازیابی می شود.
شماره رکورد: اگر عددی به عنوان شماره رکورد تایپ کنید، آن رکورد را به صورت دقیق، در پایگاه های مختلف پیدا می کند.

عملگرهای مورد استفاده در جستجوی کتابشناختی:



حاوی کلمات شروع شونده با: این عملگر، به حروف ابتدای کلمه یا کلمات تایپ شده نگاه می کند و آن‌ها را در فیلد انتخابی بازیابی می‌کند. مثلا اگر در فیلد 'عنوان' ، کلمات 'حکم' 'شعر' را با یک فاصله در کنار هم تایپ کنیم، موتور جستو مدارکی را بازیابی می کند که در هر جایی از عنوان آن مدارک کلمات حکم، حکمیت، حکما، حکمت (و هرچه با سه حرف ح، ک، م شروع شده باشد) ، وجود داشته باشد، به اضافه کلماتی که با سه حرف ش، ع، ر شروع شده باشد مثل : شعر، شعرا. 
نکته قابل توجه در این عملگر این است که تنها این عملگر است که به حروف تایپ شده نگاه می کند و بقیه عملگرها به کلمه نگاه می کنند.


شامل کلمات/ عبارات: این عملگر، ابتدا، به کلمه یا کلمات تایپ شده نگاه می کند (دقت شود کلمات نه حروف) و بعد آن‌ها را در فیلد انتخابی بازیابی می‌کند. در این عملگر هم فاصله بین کلمات در نظر گرفته می شود و دو یا چند کلمه تایپ شده را با هم And می کند. اگر پشت سر هم بودن کلمات تایپ شده برای جستجوگر مهم است، باید از گیومه در ابتدا و انتهای عبارت خود استفاده کند. در این صورت، موتور جستجو عبارت وارد شده را باهم در نظر می گیرد و نتایج مرتبط را بازیابی می کند. بنابراین اگر با استفاده از این عملگر و در فیلد پدیدآور، در کادر جستجو، کلمه محمد زاده را بدون گیومه تایپ کنید، موتور جستجو علاوه بر مدارکی که کلمه محمد زاده به دنبال هم در پدیدآور آنها وجود دارد، مدارکی را بازیابی می کند که کلمه 'محمد' به طور جداگانه وجود دارد اما 'زاده' هم به طور جداگانه در جایی از پدیدآور وجود دارد مثل: محمد علی عالم زاده که برای جلوگیری از ریزش کاذب در نتایج ، باید کلمات ترکیبی و دوبخشی را در گیومه قرار داد. بنابراین برای جستجوی عبارت های موردنظرتان باید ازاین عملگر و از گیومه در ابتدا و انتهای عبارت جستجو استفاده کنید.

شروع شونده با کلمه/عبارت: این عملگر، به ابتدای فیلد انتخابی نگاه می‌کند و آن‌ها را با کلمات یا عبارات تایپ شده تطبیق می دهد تا دقیقا با همان کلمات ، شروع شده باشد. باید توجه کرد در این عملگر، به کلمه نگاه می کند و اگر مثلا در فیلد 'پدیدآور' ، کلمه 'محمد' را تایپ کنید، موتور جستجو همه رکوردهایی که فیلد ترکیبی 'پدیدآور' آن (اعم از مترجم، شرح پدیدآور، شناسه افزوده تنالگانی، شناسه افزوده پدیدآور و...) با کلمه 'محمد' شروع شده باشد را لیست می کند و نه چهار حرف م، ح، م، د. با این تفاسیر، جستجوی فوق شامل مدارکی می شود که پدیدآوران آن نام های خانوادگی زیر را دارند: محمد زاده، محمد پور، محمد نیا، محمد سرشت، محمد تبار و ... فامیل هایی که محمد به طور جداگانه نوشته شده است و نه فامیل های محمدیان یا محمدی( برای یافتن دقیق تر این دو نام خانوادگی اخیر، باید آنرا به طور کامل تایپ کرد!)

پایان یافته با کلمه/عبارت: این عملگر،ابتدا به پایان فیلد انتخابی نگاه می‌کند و آن‌ها را با کلمات یا عبارات تایپ شده، تطبیق می‌دهد. این عملگر نیز، به کلمه نگاه می‌کند و نه حروف و اگر از گیومه، استفاده نکرده باشید، آن را عبارت در نظر نمی‌گیرد و کلمات متعدد را با هم And می‌کند و در پایان فیلد، آن‌ها را بازیابی می‌کند.

دقیقا برابر با: در این عملگر، آنچه تایپ می شود، از ابتدا تا انتها دقیقا باید مانند مقادیر وارد شده در فیلد انتخابی باشد. بنابراین فیلد مورد جستو در این عملگر بسیار مهم است. اگر فیلد پدیدآور انتخاب شود و با استفاده از این عملگر، مثلا کلمه 'مطهری' تایپ شود، مسلما نتیجه صفر خواهد بود. در حالیکه مدارک بسیار زیادی از این نویسنده در کتابخانه وجود دارد. و این به این دلیل است که : فیلد پدیدآور دقیقا برابر با 'مطهری، مرتضی، 1299 - 1358. ' است.

پس از تنظیمات موردنظر عبارت جستجو را وارد نمائید:



تنظیمات جستجو از قبیل محدود نمودن پایگاه، کتابخانه و تنظیمات اینکه جستجوی بر روی منابع دیجیتال انجام شود و تنظیمات مراکز قابل جستجوی بین کتابخانه ای در این قسمت انجام می شود.



به یاد داشته باشید اگر به جای عبارت جستجو، % را تایپ کنید، تمام منابع کتابخانه برای شما جستجو می شود.







انتخاب فیلد جستجو روی متن:



این قسمت عبارت مورد جستجو را در متن های دیجیتال ایندکس شده جستجو کرده و با توجه به سطوح دسترسی به شما نمایش می دهد.





انتخاب فیلد جستجوی پیشرفته:



در این روش جستجو می‌توانید جستجو روی مدرک را بسیار محدود و دقیق انجام دهید. بدین صورت که با انتخاب فیلدهای جستجوی پیشرفته مدرک و اعمال عملگرهای از پیش تعریف شده و همچنین بکار بردن عملگرهای منطقی مناسب ('و' ، 'یا' ، 'و به جز') می‌توان یک مدرک خاص را به طور دقیق جستجو کرد. در این بخش، شما امکان ترکیب عبارت جستجو را به تعداد دلخواه، دارید. در ضمن، علاوه بر ایجاد شرایط جستجو، امکان اعمال فیلتر هم روی آن وجود دارد.



رزرو

چنانچه تمام نسخه های یک مدرک در امانت باشد، می توانید با انتخاب گزینه رزرو آن مدرک را رزرو نمائید. در این قسمت حتما به نام کتابخانه توجه نمائید.



تمدید

پس از ورود به صفحه اصلی نرم‌افزار کتابخانه(ثنا)، بر روی منو اصلی کلیک نموده، گزینه امکانات اعضا را انتخاب نمائید.



بر روی وضعیت مدارک امانتی، تحویلی و رزوری کلیک نمائید:



در این صفحه کتاب‌های امانتی و رزروی، زمان تاخیر و بدهی شما، گزارشات کارکردها و دیرکردها، کارکردهای تحویل موقت و دیرکردهای آن، تاریخچه رزرو و امکان تمدید مدرک قابل مشاهده می باشد:



شما با توجه به خط‌مشی کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد می‌توانید کتاب‌‌های خود را در این صفحه تمدید نمائید.


ویرایش اطلاعات شخصی

از منوی اصلی، امکانات اعضا و سپس ویرایش اطلاعات شخصی را انتخاب نموده و بعد از ویرایش اطلاعات، صفحه را ذخیره نمائید.




نمایش کتابخانه من
از منوی اصلی، امکانات اعضا و سپس نمایش کتابخانه من را انتخاب نمائید. در این بخش مدارک منتخب شما در کتابخانه، یادداشت ها و لینکهای مطلوب را مشاهده می‌نمائید.


نسخه دیجیتال

با توجه به سطوح دسترسی مشخص شده برای هر کاربر، شما اجازه تورق نسخه دیجیتال پایان‌نامه‌ها را در این نرم‌افزار دارید. برای این کار پس از جستجو در بخش پایان‌نامه، گزینه نمایش نسخه دیجیتال را انتخاب نمائید.

الف)کاربران دانشگاه خوارزمی(اعضای هیئت علمی و دانشجویان ارشد و دکتری)
  • دسترسی با نام کاربری و رمز عبور اختصاص ‌یافته از سوی دانشگاه(احراز هویت)؛
  • امکان دسترسی به پارساها به صورت تورق تمام متن در سامانه ثنا؛
ب)کاربران دانشگاه خوارزمی(دانشجویان کارشناسی، کارکنان) و کاربران میهمان
  • دسترسی رایگان به اطلاعات کتابشناختی و چکیده پارساها در سامانه ثنا؛
  • امکان دسترسی به سی صفحه ابتدایی پارساها به صورت تورق در سامانه ثنا








کلیدواژه ها: کتابخانه مرکزی موزه و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی | نرم افزار ثنا | دانشگاه خوارزمی |



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2251 بار   |   دفعات چاپ: 38 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر